zondag 23 november 2008


Mogelijkheden Om Te Bewegen

Het is belangrijk om je als vader of moeder af te vragen hoeveel ruimte je kind heeft om zich te bewegen en te ontwikkelen. In eerste instantie zul je misschien zeggen: "mijn kind heeft alle ruimte om zich te bewegen". Daarom vraag ik je om daar eens kritisch naar te kijken. Als dat zo is dan is dat uitstekend en moet je zeker zo doorgaan en hier steeds kritisch op blijven. Denk je b.v. ook aan de hoeveelheid tijd dat je kind zich nauwelijks kan bewegen zoals in de Maxi Cosy, autostoeltje, kinderstoel, buggy enz. of dat je wat grotere kind voor de tv of achter de computer zit? Als je je bedenkt dat een klein kind eigenlijk maar een beperkt aantal uren wakker is dan weegt ieder uur of half uur dat hij zich niet kan bewegen extra zwaar. In relatief korte tijd moet er namelijk heel veel ontwikkeld worden.

Ik zag vorige week nog twee vaders en moeder die gezellig op een terrasje in de zon zaten. Lekker biertje erbij en wat bijpraten. Ze hadden ieder een kind van ongeveer een jaar bij zich en die kinderen zaten zeker 2 uur lang in een buggy en hebben zich al die tijd niet op die manier kunnen bewegen als voor hun ontwikkeling absoluut nodig is. Dat is voor een keer toch niet zo erg, zul je zeggen. Dat klopt maar als je alle uurtjes bij elkaar optelt dan zou je tot de conclusie kunnen komen dat het toch meer tijd is dan dat je dacht. Het is wel belangrijk om hier heel kritisch op te blijven want ik hoor b.v. leerkrachten van de basisschool zeggen dat ze ouders zien waarvan ze de kleintjes nooit hebben zien lopen. Je bent als ouder zo geneigd om snel even hier en snel even daar naar toe te gaan. Je staat er gewoon niet bij stil hoe gemakkelijk je dit soort dingen over het hoofd kan zien. En zeker ook omdat (bijna) iedereen het doet en het dus normaal is geworden. Kinderen hebben VEEL oefening nodig om echt vaardig te worden dus laat je kind (zoveel als maar mogelijk) zelf lopen en trek hier ook tijd voor uit.

Ontwikkeling Gaat Volgens Vaste Patronen

In de ontwikkeling van heel jonge kinderen heb je steeds maar een relatief korte tijd waarin een of een paar specifieke vaardigheden zich ontwikkelen. Als je precies in die tijd als kind de tijd en ruimte tekort komt om die specifieke vaardigheid (voldoende) te ontwikkelen, dan kan het zijn dat er een "gat" valt. Het kan dan later heel moeilijk zijn om dat "gat" nog op te vullen. Vallen er daarna ook nog wat gaatjes dan kan het allemaal te veel worden om nog te overbruggen.

Blijf Mijn Blog Volgen !

Je snapt natuurlijk wel dat er heel veel over te zeggen is en dat ik tijd nodig heb om zoveel mogelijk aspecten van het leren en ontwikkeling te beschrijven. Daarom schrijf ik iedere keer een stukje en zal ik beetje bij beetje het verhaal rond maken.

Ik krijg graag feedback zodat ik weet wat je van mijn weblog vindt en ik weet of ik nog dingen kan veranderen en/of verbeteren. Onderaan dit bericht staat een link "reacties". Via deze link kun je me een mailtje sturen met je vragen of opmerkingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten