dinsdag 4 augustus 2009


Jonge Kinderen Zijn "Na-apers"

Wij zijn allemaal eigenlijk een beetje "na-apers" want anders zouden we niet van anderen kunnen leren. Kijk maar naar de landen wiens economie groot geworden is door bestaande producten te kopieren.

Jonge kinderen leren vooral door na te doen wat volwassenen doen. Wij zijn het "voor-beeld" dat zij "na-doen". Jouw jonge kind wil voortdurend doen (0f naspelen) wat jij doet en wil heel graag "helpen" hoewel wij dat niet altijd als helpen ervaren. Bij het opvoeden van kinderen is het heel belangrijk dat wij ons realiseren dat jonge kinderen dit gedrag hebben zodat wij hier op een goede manier gebruik van kunnen maken.

Wil je jonge kinderen iets laten doen dan is het belangrijk om niet met je kind in discussie te gaan maar het gewoon zelf gaan doen. Een simpel voorbeeld: wil je weggaan doe dan eerst zelf je jas aan voordat je je kind zijn jasje aan doet. Je maakt dan handig gebruik van de behoefte om "na-te-apen" en je kind weet tegelijkertijd dat jullie ergens naar toe gaan. Woorden en dingen uitleggen komen bij jonge kinderen lang niet altijd op die manier aan als wij denken of zouden willen. Discussies aangaan met jonge kinderen is vaak weinig effectief en het kan zelfs frustrerend zijn omdat je kind niet goed jouw gedachtengang kan volgen. Jij kunt dan gaan denken dat het niet wil doen wat jij wilt en daardoor geïrriteerd raken. Het goede voorbeeld geven werkt veel beter en daar heeft je kind houvast aan omdat het kan zien wat de bedoeling is. Op deze manier kun je het gedrag van kinderen op een vanzelfsprekende manier positief beïnvloeden.

Stel je wilt speelgoed met je kind schoon gaan maken. Het is nu prachtig weer en je kunt nu heel gemakkelijk een grote bak water of een sopje buiten zetten met wat sponsjes erbij. Kleren aan die nat mogen worden en samen met mama speelgoed afsoppen kan heel gezellig en vooral leuk zijn. De tuinslang erbij om het sop eraf te spoelen en schoon is al het speelgoed. Natuurlijk kun je dat alleen met speelgoed doen dat goed tegen (veel) water kan. Is het minder mooi weer dan nu dan kun je een bak water in de gootsteen zetten, stoel erbij en samen soppen.

Laat je kinderen er aan wennen dat ze je helpen met kleine karweitjes. Als kinderen dat niet gewend zijn om te doen dan moeten ze daar in het begin natuurlijk aan wennen. Begin met je kindje te laten helpen met speelgoed op te ruimen bijvoorbeeld. Heel goed voor het leren van structuur en ordenen en dat alles zijn vaste plaats heeft. Door alles voor je kind te doen raakt je kind eraan gewend dat hij zelf geen inbreng hoeft te hebben, is de kans redelijk groot dat het passief wordt en het later zelf maar moeilijk tot eigen activiteit te brengen is. Hier gaat zeker het "jong geleerd - oud gedaan" op. Denk erover na wat je zou willen dat je kind later kan en doet als het bijvoorbeeld een puber is. Zorg dat je je kind nu leert wat je zou willen dat het laten kan of doet. Als je kind een puber is dan komt ook de weerstand en is het veel moeilijker je kind nog wat aan te leren.

Als je in je achterhoofd houdt dat jonge kinderen "na-apers" bij uitstek zijn dan kun je daar met enige oefening handig gebruik van maken en een hoop gedoe voorkomen. De kunst is om zelf de handigheid te krijgen om deze kennis op een creatieve manier in te zetten en je zult daar veel plezier van hebben.

1 opmerking:

  1. Wat een interessante weblog!
    En dat "na-apen", kinderen doen het maar wát graag!

    BeantwoordenVerwijderen