maandag 24 november 2008

Spelen, Leren En Afstemmen Op De Wereld

Waar je jonge kind in wezen mee bezig is, is het zich afstemmen op de wereld. Je kindje onderzoekt wat het tegenkomt en probeert dat te begrijpen en daar een verhouding toe te zoeken. Alles moet in de loop van de tijd begrepen en geplaatst worden en je kind leert wat "echt" is en wat kan en wat "niet echt is" en wat niet kan. Ik ken kinderen die b.v. bang waren voor de wc omdat ze dachten dat ze erin konden vallen en door het gat in de diepte konden schieten. Ze zien het water in het gat lopen maar weten nog niet dat ze zelf veel te groot zijn om er ook door te kunnen.

Als je een klein kindje hebt en je probeert je kindje te begrijpen is het heel belangrijk om er af en toe eens even tijd voor te nemen om je af te vragen hoe je kleine kindje de wereld eigenlijk ziet en begrijpt en je ervan bewust te worden dat het "met niets weten" moet beginnen. Als je daar eens even bij stilstaat zijn er heeeeel veel dingen die voor jezelf heel vanzelfsprekend zijn maar die je kind (van baby naar peuter en kleuter) langzamerhand nog moet leren en begrijpen en dat de wereld waarin wij leven wel eens veel teveel kan zijn om te "behappen".


De Ontwikkeling Van Kinderen
Is Gebaseerd Op Biologische Processen


Als het je lukt om je kindje dingen aan te bieden die direct aansluiten bij zijn eigen wereld, die letterlijk "tastbaar", "zichtbaar" en "te volgen" zijn dan zal de eigen beleving tot begrip gaan leiden en wordt er echt wat geleerd waarmee je kind een basis voor het leven kan leggen. Door zelf bezig te zijn en door de dingen in de wereld letterlijk te "pakken" ervaart je kind ook wat de dingen hem zeggen en kan hij leren om daar ook zelf op te reageren. De ontwikkeling van je kindje is voor een groot deel ook een biologisch proces dat deze natuurlijke principes volgt !! Afstemmen op de wereld om je heen is ook zo'n natuurlijk principe.

Hyperactiviteit En Concentratieproblemen

Er kunnen in dit proces "gaten vallen" of het kind kan teveel te verwerken krijgen zodat het lang niet alles kan plaatsen. Je kunt je dan voorstellen dat er een soort van "chaos" ontstaat die het kind dan niet meer op zijn plaats kan krijgen. Dan kunnen deze "gaten" en de chaos, ook later in het leerproces, het kind echt gaan belemmeren zonder dat op dat moment er nog een directe oorzaak gevonden kan worden.
Omdat het kind dan ook aan deze gaten en chaos gewend is geraakt, heeft het vaak ook bezigheden of gedrag die die gaten en chaos in stand houden en wordt het allemaal steeds ingewikkelder. De kunst is dan om de gaten en chaos langzaam, door het DOEN, weer gedicht en gericht te krijgen op een manier dat ook het leerproces daarbij betrokken wordt.

Basis Voor Het Leren Op De Basisschool

Het probleem is dat de dingen, die ik in het begin noemde, zo simpel zijn dat ze gemakkelijk over het hoofd gezien worden en we kinderen al snel dingen aan gaan bieden die eigenlijk in de wereld van de volwassenen thuishoren. Het is dus heel belangrijk om jezelf hier bewust van te zijn en je af te vragen welke tastbare, beleefbare en zelf letterlijk volgbare dingen je je kindje laat meemaken. Dan zal het leren, het be-grijpen en het langzaam "bewust-worden" samengaan met de motorische ontwikkeling en de ontwikkeling van de zintuigen en een natuurlijk proces zijn waarbij je kindje leert om alle vaardigheden die het nodig heeft te ontwikkelen en samen te laten werken. Daardoor zal het leren op de basisschool een vanzelfsprekende stap worden en zal de kans vele malen groter zijn dat je kindje in staat zal zijn om op eigen kracht het leerproces in te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten